20 September 2018


Bismillahirahmaniirahim,

"Ingat tak hari ini hari apa sayang?"

Aku pun berfikir sehabis baik, emm hari ini 10 muharam kenapa? anibersary ke tapi 12 muharam kalau bulan islam..hmmm apa ya?

Dan tetiba kenangan pahit menerjah fikiran, ia tarikh inilah tarikh suamiku tidak di sambung kontrak ptptn nya. Bagaimana dengan airmata dia memandang aku dan anak-anak. Bagaimana dengan perasaan yang lemah gemalai dia menunggu berhari-hari apakah ada deringan talifon dari HQ untuk dia kembali bertugas. 

Tetapi tiada.

Diam,terjeda dia berhari-hari. 

Setelah dua minggu, masing-masing saling mengumpul kekuatan untuk menghadapi cabaran ujian yang Allah beri. Aku memujuk memberi semangat supaya kita bersabar dan bertabah atas ujian Allah yang besar ini. 

Memujuk suami supaya terus move on dengan kisah hidup pahit yang realiti ini.

Apa tidaknya, aku tidak bekerja. Furqan baru berusia 3 bulan dan Sudais makin meningkat besar. Kami ada hutang peribadi yang perlu di bayar setiap bulan. ada bayaran pinjaman yayasan yang perlu di jelaskan. ada bayaran duit motorsikal yang perlu di jelaskaskan. Ada duit sewa rumah yang tak terbayar, bahkan duit pula telah susut sedangkan kami tiada langsung simpananan!


Terasa hidup ini gelap seperti tidak namapak jalan. Tiba-tiba mak hadir memberi cadangan, pulanglah ke Pasir Besar. Tinggal dengan emak kembali.

Cadangan yang menyebabkan suami aku malu kerana terpaksa menumpang kasih emak kembali. dan itu bermakna mak yang bakal menanggung semua kos kami.

Caturan Allah itu sangat cantik sekali, apabila tiba-tiba Ustaz Shukri menelefon menawarkan kerja sebagai EPD di Baitulmal Gemas. Alhamdulilah. cantik sekali!

Bulan Oktober sepatutnya aku mulakan kerja tapi ada beberapa perkara yang buat aku perlu selesaikan dahulu, maka November baru aku lapor diri. apapun, alhamdulilah atas segala nikmat.

November juga suami menerima panggilan iv SPA untuk jawatan kerani dan juga bahagian kewangan.

dan lewat Januari 2018 keputusan dia keluar dan lulus berjaya,kembali memelukku saat aku sudah lewat untuk bekerja. syukur ya Allah atas segala nikmat.

Sepanjang aku bekerja, aku suruh suami yang menjaga anak-anak. dia yang menghantar dan menjemput aku daripada bekerja. Dan, dia telah sedaya upaya berusaha mencari pelbagai pekerjaan namun jawapan yang hampa sahaja, sehingga tekadnya untuk bekerja di KFC Gemas dan pagi itu dia mendapat jawapan iv yang lulus. aku berasa sangat gembira.

Benarlah, doa orang yang di aniaya itu makbul, jangan sesekali menganiaya orang. Semoga awak-awak semua diberi hidayah dan Allah sahaja yang akan membalas perbuatan terkeji itu. aminn
 















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...