Resepi Donut Lembut

Bismillahirahmaniirahim.

Dscf0160
Kredit. 

Anda mahu makan donut lembut? Seperti Donut Big Apple? Tapi tak de kewangan yang kukuh sekarang?

Tetapi masih juga berdegil, mahukan makan donut?

Nak suruh mak buat, mak tengah sibuk dengan urusan lain. Nak pergi beli kat gerai-gerai, kenderaan tak de pule.

Nak jugak, jadi buatlah sendiri!

Okeyh, jika anda sedang menghadapi masalah kecil ini, mari bersama saya cuba resepi donut ini.

Insyaallah, pasti anda akan dapat merasai kelazatan donut yang di perkatakan ini. Sebab saya dah buat semalam, hasilnya, marbelous. Haha.:D

Seriously,  saya tak tipu, masuk api neraka tau tipu-tipu ni.

Bahan-bahannya :

Mauripan a.k.a yis. ( Tak kisahla nak pakai jenama apa pun )
Gula pasir
Air suam
Tepung gandum
Tepung Susu ( Suka hatilah jenama apa pun )
Garam
Marjerin a.k.a Planta ( Tak kisahla jenama pape pun, janji HALAL )

Pertama sekali,  baca bismillahirahmaniirahim. Kang  kongsi dengan syaitan kang bila tak baca nama Allah. Masukkan satu sudu yis kedalam cawan yang berisi air suam. Air suam tu setengah cawan. Masukkan juga sesudu gula pasir. Kacau air sehingga gula larut. Tunggu sebentar sehingga naik buih-buih dalam cawan tu. Dalam area separuh buih naik, kira okeyhlah tu. Itu tanda yis dan gula sudah beroperasi dengan serasi.

Next, masukkan dua cawan tepung gandum, dua sudu marjerin, dua sudu tepung susu, sedikit garam, gaulkan sebati. Agak- agak semua dah sebati, masukkan yis campuran tadi dalam adunan tu. Saya gaul guma tangan yang bersih tau. Berselawatlah, moga-moga semua orang yang makan donut itu mendapat kebaikan.

Campurkan sedikit air jika rasa-rasa ia ( Tepung adunan ) masih lagi berderai. Gaul adunan sehingga menjadi doh.
Resepi Donut Lembut Simple Senang dan Sedap
Selepas.
Resepi Donut Lembut Simple Senang dan Sedap
Sebelum. Kredit. Ni gambar doh orang lain. Saya tak de kamera. Pinjam gambar 

 Biarkan selama setengah jam. Biarkan sehingga doh naik. Cik adik lehlah tutup adunan tu dengan tuala bersih. Jangan di biarkan makanan tanpa di tutup. Nanti boleh mewarisi kepapaan.

Alhamdulilah, bila dah naik, bolehlah bentukkan jadi donut. Bulatkan ia dan tebuk tengah. Dan goreng dengan minyak yang banyak dan panas.

Jangan masuk sekali banyak kerana donut akan mengembang lagi dalam kuali. Pastikan api sederhana kecil. Kang hangus, tak jamin.

Akhir, saya gaul dan tabur gula atas donut masa ia sedang panas. Kalau tak kang, gula tak melekat. Bagi yang kreatif dan mempunyai coklat lebih, cairkan coklat dan letak atas donut. Tabur gula-gula manik atau badam. Ohooho Perhhhh... Sebijik macam donut Big Apple. Tak tipu ni!

Okeyh siap. Saya buat donut ini semalam secara kecil- kecil dapatlah dalam dua puluh biji.  Okeylah tu. Dah buat banyak- banyak tu, bagilah dan kongsilah kebahagiaan anda berjaya buat donut itu kepada ahli keluarga dan jiran- jiran terdekat.

Insyaallah, pasti berjaya.

Wan kata dah boleh jual kat kedai. Ohh, malu. Atok pula makan dengan lahap tanpa komen pape. Hehe.
Bagi kat adik-adik tusyen sket. Diorang cakap sangat lembut donut ini. :)

 Ada orang campur kentang dalam donut. Itu saya tak tahu. Saya buat resepi ini berbekalkan tunjuk ajar mak cik saya. Dah banyak kali nak buat, tapi malas. Semalam, terciptalah hari ini dalam sejarah. Hehe.

Saya sememangnya peminat donut! Oh, donutku! :)

@_______@ Kegembiraan melampau boleh menyebabkan anda pening. Eh?

Moga Allah Redha usaha kita ini. Amin.

Inspirasi Meningkatkan Prestasi

Bismillahhirahmanirahim,


Just nak post satu kisah yang mencetus motivasi, membuat semua urat saraf adrenalin melonjak semangat. 

Sebuah kisah pelari pecut 400 Meter, di Sukan Olimpik Barcelona tahun 1992, benama Derek.

Beliau merupakan pelari pecut yang kuat semangat. Beliau menghadapi kesakitan yang melampau pada kakinya sewaktu berlari selepas 150 meter.

Kadang-kadang tak semua yang kita harapkan akan sentiasa mendapat hasilnya.

Beliau mengumpul kekuatan untuk berlari kembali dengan keadaan yang teramat sakit.

Saat berlari anak, bebarapa anggota penyelamat mungkin, mahu menyuruhnya berhenti, tetapi beliau enggan.

Tiba-tiba, ada seorang lelaki yg memandang dari kejauhan berluru masuk ke dalam kawasan pandang, dia ditahan oleh beberapa orang sekuriti, tapi berjaja juga melepasi.

Siapkah dia?

Dialah ayah Derek. Sambil memegang Derek, dan berusaha menenangkan Derek yang meraung kesedihan, mereka bersama-sama meneruskan larian.

Para hadirin memberikan sorakan gemuruh kepada anak dan bapa ini.

Sungguhpun, kita tak dapat apa yang kita mahu, kita mesti tetap berusaha. Walau Allah tak mengkabulkan sekarang permintaan anda, bersabarlah, masanya akan datang. Tak kira sekarang, cepat atau lambat.

Never give up, bahkan apabila jatuh, bangkitlah kembali meneruskan bacaan ilmu, usah gusar dengan kecewa semalam, tapi pandanglah ke hadapan, mencipta dan menggapai impian!

Salam juang  dalam medan ilmu!

Moga Allah redha usaha kita semua.



Sahabatku berlima

Bismillahhirrahmaniirahim.

Mawar berduri, indah berseri, mekar mewangi.
Dari kiri, Hang jebat, Hang lekiu, Hang Lekir, Hang Tuah, bawah Hang kesturi.

Hujan turun selebat-lebatnya di daerah Gemas. Angin sejuk yang mencengkam tulang membuatkanku lagi bertambah malas mahu melakukan apa-apa. Dalam fikiran terasa mahu tidur menenangkan fikiran dan hati yang terasa kian sesak dan sarat dengan perasaan sayu nak balik ke Mesir.

Jantung pula terasa berdegup pantas.  Lagi bebarapa hari mahu tinggalkan Malaysia. Sudah empat bulan bercutian di Malaysia. Terlalu banyak kenangan dan suka duka yang mencengkam sukma. Raya kelima, eksiden di Kuala Pilah. Tak boleh berjalan selama sebulan. Saat itu jugalah kawan-kawan maahad bertali arus datang berziarah. Daripada sikapku ingin berahsia, akhirnya semua mengetahui. Oh, itulah ukhuwah.

Sebulan pula setelah sampai ke Malaysia, pada bulan ramdhan, aku, dan Syue pergi berziarah ke rumah Farah Hana. Selama empat hari makan, tido, borak, melakuakan terawih bersama, berpuasa dan bergelak ketawa di rumahnya. Seakan usrah pula, dan saat itu juga aku berpeluang berjumpa Fatin Syahira, Afiqah Rahman, Nana, Kak Risha. Itulah kali terakhir berjumpa kalian. Dan kini, aku sangat merindui kalian!

Aku sangat senyap di laman muka buku. Berkemungkinan besar, aku juga tak tahu hal kawan-kawan yang lain, tapi aku sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan.

Cuma, alhamdulilah. Aku memiliki sahabat seperti Syue dan Zafreena yang sentiasa memaklumkan keadaan kawan--kawan. Mereka seperti berita yang mengkabarkanku pelbagai cerita. Hari itu, ibu Latifah telah pulang kepada penciptaNya. Aku berasa sangat gementar, apakah esok lusa aku pula di jemputNya?

Meniti alam 20-an ini, sudah beberapa orang kawan-kawanku mendirikan rumah tangga. Dan begitulah sunnah nabi di teruskan dan di hidupkan. Moga kalian bahagia bersama keluarga baharu. Dan aku, masih lagi meniti waktu,menunggu waktu berubah status dari Cik ke Cik Puan.

Walau apa pun, perjalanan aku dan kawan-kawan yang lain, masih lagi panjang. Aku menanam hasrat untuk berjaya dalam pelajaran bersama sahabatku tercinta. Kami berlima di Mesir. Siti Syuhaida, Siti Athirah, Siti Ramizah dan Nurul Jannah. Moga kami cepat-cepat pulang ke tanah air bersama segulung ijazah dan dapat menabur bakti pada keluaraga dan masyarakat.

Dengarlah sahabatku berlima, aku ingin bermadah dan berpesan. Ku titpkan semangat dan kata-kata motivasi buat bekalan juang kita bersama. 

Walau tahun ini kita berlainan arah, akan aku pastikan, kita sentiasa dapat bersama. Berusrah dan menjalankan pelbagai aktiviti kemasyarakatan bersama. Meski akulah paling banyak mempunyai kesilapan diri, tidak mampu membawa kawan-kawan bersamaku, akan aku pastikan semngat kalian sentiasa menyala-nyala tinggi. Maafkn aku kerana akulah yang bersalah. Dan aku sangat menyesalinya. Namun, aku harap aku takkan mengulanginya lagi.

Akan aku sentiasa pastikan, kita bersama menongkah badai, membelah lautan samudera. Bersama- sama menuju ke arah redha Nya. Jika aku tersasar, ingatkan diriku. Pimpin aku bersama-sama ke jalanNya. Jangan tinggalkan aku keseorangan. Andai kata aku mengalah dan aku memberontak. Usah berkecil hati denganku. Ingatkan aku kembali dengan peringatan dan amaran amaran dari Nya. Kuatkan hatiku kembali dengan ayat motivasi dari kalamNya.

Aku juga manusia biasa seperti kalian. Aku mahu ukhuwah ini berterusan dan berpanjangan. Akanku semat kata-kata semangat kalian bersama ku. Terlalu merindui saat buat nota bersama-sama, terlalu merindui studygroup yang kadang-kadng celotehnya lagi panjang berbanding syarah kitab. Terlalu merindui semua itu.

Tunggu Mesir, kami datang dengan azam baharu. Dengan misi dan visi yang bermutu. Kami mahu menuntut ilmu sepuasnya. Jalan ini masih sangat panjang. Luas. Doakan agar langkah kita sentiasa bersama dan berpanjangan.

Jika dahulu asyik pikir perkara remeh temeh, sekarang kena mula mengorak langkah. Kena tinggalkan zaman kanak-kanak ribena. Mesti berfikir matang agar tindakan selaras dengan perbuatan. Insyaallah.

Emm, lama betul monolog hati. Hujan juga sudah berhenti. Tapi kotak memori ini masih lagi berusaha mengingati kalian. Malam ini, Ramizah sudah pulang. Moga selamat sampai. Minggu depan kami pula.

Doakan kami. Doakan kami agar cepat pulang dengan cemerlang. Amin.

Semuanya telah berkecamuk. Oh, apakah perasaan ini. Ya Allah tenangkan hatiku. Moga Allah sentiasa redha usaha kami. Amin.

Ok, da pening. @_______@

Sekian, celotehku.

Cinta Kelas Pertama.

Ini milik saya. Anda bila lagi ?

Bismillahirahmannirahim.

Assalamualaikum dan Salam Bahagia.

Akibat minat membaca yang terlampau menebal dalam diri, akhirnya saya telah membeli Novelet Tarbiyah ini. Saya tak kisah jika anda nak muntah hijau dengar statement ini. Hehehe. Dengan harga sebanyak RM22.00 tunai, saya membelinya secara tunai di MPH Jaya Jusco.  Walaupun di ketahui,duit tinggal RM50 sahaja. Ribuan ucapan maaf buat SQ kerana tak dapat nak membeli untuk anda. Al - maklumlah duit di poket ala- ala kering gitu. Mafkan saya ya!

Antara kelebihan kita membaca ialah, kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita yang sememangnya sedang kurang.

Diumpamakan ilmu manusia ini hanyalah setitis di bandingkan dengan ilmu Allah yang melaut banyaknya.

Allah juga berfirman dalam Kitabnya yang mulia,

"Niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kalian dan orang-orang yang diberi ilmu (agama) beberapa derajat." (Al-Mujaadilah:11)

Sayang seribu kali sayang tau jika tak de sifat membaca ni.

Bangsa membaca ialah mangsa berilmu.

Oh,ok. Jangan nak berjauh-jauh pula. Saya nak kongsi sedikit catatan yang saya peroleh dalam buku ini. Buku Sebarkan Cinta Mu telah saya habiskan lama dahulu. Ok, buku ini pula mengisahkan tentang Cinta High Class. Menurut pandangan saya, buku ini di bahagikan kepada dua segmen. Bahagian pertama, kisah perjalanan hidup seorang suami. Bahagian kedua pula tentang peribadi seorang isteri pula. 

Bahagian pertama.

Kisah tentang luahan hati suami yang semasa zaman belajarnya berusaha menjadi seorang penuntut ilmu yang berjaya. Berusaha menjadi seorang remaja yang tidak hanyut dengan cinta islamik. Berupaya menahan diri dan membentengkan diri dari cinta si bunga yang kunjung tiba.Beliau berusaha menyibukkan diri dengan majlis ilmu dan alam pekerjaan. Sehingga sampai masanya, dia juga bernikah dan hidup berkeluarga seperti manusia normal yang lain.

Seterusnya, ...

Bahagian kedua.

Mengisahkan tentang Qaniah Sumaila yang berusaha menjadi wanita solehah untuk mendapat suami yang soleh jua. Pelbagai kisah hidup dan inspirasi moden yang boleh di contohi dengan watak protogonis ini. Watak antagonisnya pula menyumbang pengajaran dan pelajaran buat si pembaca.

Demi mendapatlan cinta yang suci itu jalannya payah dan berliku. Biar usahanya berliku namun hasilnya menambat hati hingga ke Syurga ukhrawi.

Mengawini wanita solehah itu adalah sebaik-sebaiknya dan ia perhiasan yang sangat abadi kerana mampu menjaga suami dan anak-anak meneladeni hidup yang penuh panca roba ini.

Buku ini bukan berkisarkan cinta bahagia sahaja, tetapi ia turut mengajarkan suami peribadi yang mulia mendidik isteri dan anak-anak agar dapat membentuk keluarga bahagia. Bagaimana peranan suami dalam memimpin sebuah keluarga meski hidup sarat dengan kesibukan kerja sebagai seorang doktor. Ia turut mengajari kita menjadi isteri yang taat menjaga maruah keluarga, bagaimana menambat hati suami dan menjadi hamba yang taat pada Allah.

Buku ini penting buat seseorang yang mencari pengertian cinta dalam hidupnya. Cinta bukan sekadar memiliki sahaja, tapi memerlukan pemahaman dan kekuatan mental dan fizikal untuk menjayakan. Buat para daie, sebenarnya cinta islamik menyukarkan dakwah anda. Oh, Ok sentap! Untuk menghasilkan keluarga yang berkualiti memerlukan suami dan isteri yang taat dan bertaqwa kepada Allah.

Jika kita setia dengan janji Allah, nescaya janjiNya pasti buat penahan hawa nafsu.  
Ok,habis.


Lagi dua minggu, bersamaan 10 hari nak balik ke RNSK, Mesir pada 28hb Oktober 2012. Balik nanti musim sejuk. Ohoho. Hati macam sayu nak tinggalkan keluarga di Malaysia. Terlalu sayu nak tinggalkan wan atok mak dan famili serta orang-orang yang menyenangi diri ini. Tak lupa juga, kirimkan doa buatku supaya dapat meneruskan pengajian tahun dua di ardul kinanah tahun ini. Insyaallah mahu cemerlang untuk keluarga dan ummah! Amin,

Untuk sahabat-sahabatku, Siti Nur Syuhaida, Siti Athirah, Siti Ramizah dan Nurul Jannah, tahun ini tahun mujahadah kita. Kita harus berusaha sekuat mungkin. Mari kita tinggalkan zaman mehnah ini, Biar derita sekejap tapi bahagia selamanya. Terus berusaha untuk cemerlang bersama. Moga Allah redha usaha kita semua.Amin.

Pengajian Bahasa Arab,
Fakulti Am Bahasa,
Kuliyah Al Azhar,Kaherah.

Terus cemerlang untuk keluarga dan ummah!!
Allahuma amin.

Perkara Yang Wanita Solehah Perlu Jaga

Indah dan mempersona!


Bismillahirahmaniirahim,

Assalamualaikum, dan Selamat Berbahagia,

Menjadi seorang wanita muslimah, terdapat beberapa perkara dan sebenarnyanya bukanlah beberapa, tetapi banyak perkara yang perlu di teliti dan di jaga rapi. Hal ini kerana wanita itu di ciptakan indah dan mempersona oleh Allah.

Oleh itu, mari kita ambil perhatian tentang bebarapa perkara ini, moga yang sedikit menjadi amalan. Moga kita juga termasuk dalam golongan yang sedikit
 ( Ahli Syurga )

1. Bulu kening.

Menurut Bukhari, Rasullulah s.a.w. melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi
Fathil Bari.


2. Kaki (tumit kaki)
semacam hantu loceng.

Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan atau melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng, sama juga seperti pelacur di zaman jahiliyah.


3. Wangian

Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal, kata orang sekarang hidung belang – Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.


4. Dada.

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka – Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.


5. Gigi.
Rasullulah s.a.w. melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya 
– Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani,

 Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah s.w.t. – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.


6. Muka dan leher.

Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahilliah yang dahulu.

Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.


7. Muka dan Tangan.

Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah s.a.w. dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah s.a.w:

“Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja,” – Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.


8. Tangan.

Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya – Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.


9. Mata.


Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad s.a.w;

“Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram,” – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.


10. Mulut (suara).


Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik – Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda Rasulullah s.a.w;

“Sesungguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah SWT. akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi,” – Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.


11. Kemaluan.

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan menta'ati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya – Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah SWT. – Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.


12. Pakaian.

Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah s.w.t. akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud:

“Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya,” – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.


13. Rambut.

“Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya,” – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Wallahualam.

Sebarkan Cinta-Mu

Bismillahirahmannirahim.

Sibuk-sibuk bercuti di rumah, sehingga blog telah berhabuk dan berdebu. Sibuk juga menguruskan adik-adik yang bertusyen, akhirnya inilah yang mampu saya kongsikan kepada anda. Sebuah buku yang saya kira sangat bermanfaat pada golongan insan wanita yang ingin mendirikan rumah tangga, atau seorang isteri yang sedang mengalami konflik poligami, atau telah pun berpoligami, hampir atau sebagainya, Segeralah membacanya.

Sesuai juga kepada sang gadis yang dilema ibu bapa poligami, isu kenapa aku harus masuk islam, atau kenapa aku islam tapi tidak mengetahui sebab wajib menjadi islam. Didalamnya terkandung hikmah dan ilmu.

Bacalah dan semoga anda bahagia!


Sebarkan CintaMu ~ Fatimah Syarha Mohd Noordin

Ini buku saya. Milik saya,anda bila lagi?

Senyum manusia itu, hanya Tuhan yang tahu ertinya. Senyum itu memang
 menzahirkan ceria, namun untuk kebanyakan waktu, senyum itu adalah bagi menyembunyikan
 rahsia hati.

Inilah novel yang cuba mengurai makna senyuman seorang manusia yang

 bergelar anak,
 ibu, bapa, isteri, dan yang bergelar suami. Indahnya, ia dihuraikan dengan Islam,
 dan hasilnya semuanya kembali kepada Tuhan.

Kisahnya bermula dengan Ibu Dhiya', seorang isteri taat yang tinggi ilmu

 agamanya, 
terpaksa menjadi tukang sapu di sebuah kolej swasta. Di situlah Ibu Dhiya',
 didatangi pelbagai persoalan hati daripada setiap golongan di kolej itu.

Ibu Dhiya' berusaha membantu walaupun dirinya juga ada rahsia, yang

 menanggung derita masa lalu. Ibu Dhiya' dengan ilmu agamanya,
 dengan penuh hikmah mendekati hati warga kolej itu bagi memberikan
 makna yang lebih bererti dalam senyuman mereka, dengan cara yang suci,
 dengan cara Islam, dan akhirnya jadilah ia, senyuman yang menyebarkan
 cinta.

***** 

(SEM) RM31.00 - RM27.30
(S/S) RM34.00 - RM29.90

Sebuah buku yang saya kira padat dengan kisah realiti. Sarat dengan dalil dan
 hujah yang kuat menyokong segala isu dan permasalahan. Isi-isi huraian
 di huraikan bukan setakat dalam bentuk cerita, dialog bahkan juga terdapat 
nota ringkas yang pastinya sangat membina dan membantu kita dalam 
mendapat pencerahan tentang poligami, kasih sayang dan konfliknya.

Buku ini di hadiahkan kepada saya oleh  antara seorang insan yang saya kira
 sangat saya sayangi. Zul Aimin Hj Zakaria. Terima kasih kerana menghadiahkan 
buku ini. Setelah 3bulan mencari,27 September 2012 saya mendapatnya dari anda.

Semoga pahala berlipat ganda kepadamu dan juga si penulis.
 Sedang menghabiskan masa di rumah dengan membaca sambil
 meniti hari-hari terakhir di bumi Malaysia. Well adik-adik tusyen, 
lagi seminggu perjuangan kalian bersama saya akan berakhir.

Sentiasa mendoakan kalian semua sentiasa cemerlang.
 Sentiasa mendoakan kalian semua sentiasa cemerlang dan
 mampu menjadi anak soleh dan solehah.amin.

Semoga bermanfaat dan Allah redha.

Salam Lebaran 1433


Bismillahiramaniirahim,

Terawih terakhir, alhamdulilah selesai. Esok, ramadhan akhir. Masih adakah agaknya baki amalan yang berlanjutan?

Masih kekalkah madrasah tarbiyah untuk diri? Berterusankah amal ibadah kita? Tercapaikah malam lailatulqadar? Tadarus al-quran,satu hari satu juzuk, masih bolehkah berterusan pada hari-hari bukan ramadhan?

Allah..Allah..Allah..

Moga amal di terima Allah.

Allahuma balighna ramdhan fi rajabin wa syakbin.

Amin.

Kata Motivasi



Tak seorang pun sempurna.
Mereka yang mau belajar dari kesalahan adalah bijak.
Menyedihkan melihat orang berkeras bahwa mereka benar meskipun terbukti salah
Bila kita mengisi hati kita dengan penyesalan untuk masa lalu dan kekhawatiran untuk masa depan,kita tak memiliki hari ini untuk kita syukuri.
Pikiran yang terbuka dan mulut yang tertutup, merupakan suatu kombinasi kebahagiaan.
Semakin banyak Anda berbicara tentang diri sendiri,
semakin banyak pula kemungkinan untuk Anda berbohong.
Jika Anda tidak bisa menjadi orang pandai, jadilah orang yang baik.
Iri hati yang ditunjukan kepada seseorang akan melukai diri sendiri.
Anda cuma bisa hidup sekali saja di dunia ini,
tetapi jika anda hidup dengan benar,sekali saja sudah cukup.
Kenangan indah masa lalu hanya untuk dikenang, bukan untuk diingat-ingat.
Rasa takut bukanlah untuk dinikmati,tetapi untuk dihadapi.
Orang bijaksana selalu melengkapi kehidupannya dengan banyak persahabatan.
Buka mata kita lebar-lebar sebelum menikah,
dan biarkan mata kita setengah terpejam sesudahnya
Persahabatan sejati layaknya kesehatan, nilainya baru kita sadari setelah kita kehilangannya
Bertemanlah dengan orang yang suka membela kebenaran.
Dialah hiasan dikala kita senang dan perisai diwaktu kita susah
Namun kita tidak akan pernah memiliki seorang teman,
jika kita mengharapkan seseorang tanpa kesalahan.
Karena semua manusia itu baik kalau kita bisa melihat kebaikannya
dan menyenangkan kalau kita bisa melihat keunikannya
tapi semua manusia itu akan buruk dan membosankan
kalau kita tidak bisa melihat keduanya.
Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab,
merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi,
memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.
Sesungguhnya sebagian perkataan itu ada
yang lebih keras dari batu,lebih tajam dari tusukan jarum,
lebihpahit daripada jadam dan lebih panas daripada bara.
Sesungguhnya hati adalah ladang,
maka tanamkanlah ia dengan perkataan yang baik
karena jika tidak tumbuh semuanya (perkataan yang tidak baik)
niscaya tumbuh sebagiannya
Tidak ada simpanan yang lebih berguna
daripada ilmu.
Tidak ada sesuatu yang lebih beruntung daripada adab.
Tidak ada kawan yang lebih bagus daripada akal.
Tidak ada benda ghaib yang lebih dekat daripada maut.

Note to myself1


Bismillahhirahmannirahim,

Bangun pagi, buke mata, Alhamdulilah.

Masih berupaya menghirup udara, ,masih bernafas dalam timbunan usia yang semakin pendek.

Allah..Allah..Alllah..

Lupakan segala kisah pendek yang menduka, lupakan segala kesedihan yang berpanjangan, lupakan segala kedukaan yang melampau.

Dari Allah kita datang,dan dari Allah kepadanya kembali.

Semuanya, alam, manusia, haiwan, tumbuhan,

Pagi-pagi, dengar-dengar ramai yang mendapat al bushra.

Mabruk! Moga ia bukan istidraj.Tapi ujian yang datang melengkapkan kepingan neraca hidup agar kita jadi lebih bersemangat.

Semuanya telah berusaha, Allah tak balas sekarang, tapi janjiNya PASTI! 

Allah sedang menangguhkan kejayaan, dan segalanya tersimpan hikmah dan nikmat yang berpanjangan.

Tukarlah untunglaa..pada syukurlah..

Dalam diam ada ceria. Dalam ceria ada derita. Simpan baik-baik dalam hati.

Allah Maha Mengetahui.

Ketahuilah, barangsiapa yang menjaga aib orang lain, Allah juga tidak akan membuka aibnya di akhirat kelak.

Alhamdulilah.


Note to Myself


Bismillahirahmannirahim,

Tarik nafas,lepas. Tarik nafas,lepas. Indahnya ciptaan Allah.

Buka mata besar-besar dan dongak ke langit.

Apakah kamu mengira setelah kamu mengucapkan kamu beriman,kamu tidak akan di uji?

Dush! Dush! Memang kena depan mata. Allah balas cash dekat dunia.

Tarik nafas lagi, lepas.

Bukankah di setiap kesusahan ada kesenangan? Di setiap janji Nya,pasti ada ganjaran pahala?

Mengapa mengeluh? Sememangnya dunia ini diciptakan meletihkan. Memenatkan. Justeru, mengapa menyusahkan diri dengan tertarik nikmat dunia?

Makan banyak,tembam. Gemok. Sihat. Kononnya. Padahal,lupakah kita,pada siapa yang memberi nikmat?

Allah..Allah..Allah..

Justeru,bersyukurlah.

Tidak semua yang kita mahukan,dapat. Tidak!

Kita akan dapat apa yang betul-betul kita perlukan.Akhirnya,barulah menyusul apa yang kita impikan selama ini.

Tarik nafas,lepas.

Alhamdulilah.


K.E.B.A.H.A.G.I.A.A.N.1


KETIKA aku ingin hidup KAYA,
Aku lupa bahwa HIDUP adalah KEKAYAAN.

KETIKA aku takut MEMBERI,
Aku lupa bahwa semua yang aku miliki adalah PEMBERIAN.

KETIKA aku ingin jadi yang TERKUAT,
Aku lupa bahwa dalam KELEMAHAN, Allah memberi aku KEKUATAN.

KETIKA aku takut RUGI,
Aku lupa bahwa HIDUPKU adalah sebuah KEBERUNTUNGAN.

HIDUP ini sangatlah INDAH jika
MENSYUKURI apa yang sudah ada.

Adakalanya yang TERINDAH bukanlah yang TERBAIK,

Yang SEMPURNA tidak menjanjikan KEBAHAGIAAN.

Tetapi ketika kita mampu dan mau MENERIMA semua KEKURANGAN & KELEBIHAN...

Itulah KEBAHAGIAAN.



*Saya bahagia walaupun tak selalu saya bahagia,tapi saya yakin dengan berbuat bahagia,sedikit sebanyak saya turut bahagia.

* Jangan sedih hati,kena kuat ! Kuat,kuat,kuat!
 

Tolong,saya rinduuu!!!!

Bismillahhirahmannirahim,

Assalamualaikum.

Dari kejauhan,buatmu keluargaku yang tercinta,akak sangat rindu! Serius! Saat semua pelajar banat sedang Prep,akak pula sedang prep tengok gambar family.

Tadi Syue tanya,malam ni Leha belaja apa? Oh,tidak.Hatiku melayang-layang pada family yang nun jauh ditanah air, di sebuah tempat di dalam kawasan wilayah negeri sembilan,desa kecil tapi bahagia,Pasir Besar. Malam ini,nampaknya saya study pasal keluarga saya :(

Of Course,saya telepon bonda saya setiap minggu,skype berjam-jam lamanya atau video call selama-lamanya mula dari awal pagi sehinnga ke lewat zuhur.Sabtu memang waktu saya dengan family,jadi sebarang aktiviti pada hari itu saya akan tangguhkan sebab family saya yang pertama :)

Dapat cakap dengan mak,bergurau senda pasal nikah kawen,pelajaran,adik beradik,keluarga buat hati yang kadangkadang gelisah jadi bahagia dan ceria. Memandang wajah mak juga bisa melegakan perasaan rindu.Sudah terkenal di rumah,akulah yang paling sibuk.Keluar sana sini.Jarang-jarang berada di rumah.Itulah Leha.Tapi,walau bagaimanapun,saya tetap sayangkan famili saya! :)

Aku juga banyak kali di torture oleh adik-beradik coz buat mak rindu.Hehehehe,nak buat cam ne.Saya pun rindu juga tapi itulah kadang-kadang masa perlu di bahagi sama rata. Jangan isau,saya tak lawan balik bila kene torture dengan Nazmi :(

Oh,indahnya, bila tiba hari Sabtu aku dan Nazmi wajib pergi pasar malam naik motor.Dah macam pak we mak we da. Bila balik dari asrama atau program,dia jugak yang kene jemput aku nek moto.Aku mesti cakap cam ni.Jimi,kau bawa motor ni ikut jakan jauh tau,aku nak bersiar-siar.Hehehehe.Macam belangkas!

Eleh,peduli pe,yang penting kami adik beradik :) Tujuan utama pergi pasar malam,lain tak bukan  saya terlampau cinta dengan ..ayam goreng...:( Jika nak pergi KFC,mak tak bagi sangat coz macam2 kontroversi pasal ayam goreng,so cara terbaik beli je kat pasar malam dekat gerai yang saya memang pergi selalu sejak darjah satu.Alhmadulilah,pak cik itu memang kenal baik dengan aku.Kira kamcengla:) Tapi kat Mesir ni, ade je makan ayam goreng...

Hakikatnya,bila aku ada mase kat umah,macam-macam kerje yang sengal-sengal aku buat.Tapi,bila mak ada kat umah,kami mula buat kuih-muih.Itu hobi,aku ingat lagi,sampai tengah malam kot teman mak buat kuih bingka ubi.Wah seronok,pastu buat kuih apamla,semata nak bagi arwah Pn.Maliah rasa..Oh,kenangan! Tapi,itulah kerja kami berdua.Kadang mak teman aku buat puding jagung,ada sekali dek rasa macam da teror buat puding,sekali tak jadi.Of course,aku kene tegur ngan mak.Hehehhe,leha degil gile.Ikut pale sendiri,konon2 pro,sekali lembik! Mak pun perli kaw-kaw..hehheh:P Aku gelak je :D

Jika dengan Nabirah lak,biasalah kat umah selalu je share cerita2 cinta dan persahabatan.Tapi,bila dah lama-lama kat umah,adik beradikkan,ade je tak puas hati,mesti gaduh2.But,baik semulala :) Ok,fine,i'm really miss my family! Dengan Nazmi,dia sibuk men game.Aku rapat jugak coz kami tiga adik beradik je kan? So,bab keluar ni,nek motolah,ne2 g mesti dengan dia coz jadi drebar terbaik aku :) Aku tak reti pun bawa moto.Basikal taula.Tupun bila bab naik bukit,tolak basikal je. Apala..Leha..leha..

Jika kat umah juga,yang paling rajin layan atok,adalah aku :P Atok dan aku sangat rapat.Sampaikan aku datang sini pun coz atok yang buat keptusan.Atok lak ade penyakit kurang pendengaran.Jadi nak cakp dengan atok,kena cakap kuat2.Atok juga suka ulang2 cerita yang sama.Walaupun aku dah dengar cerita atok sebanyak dua puluh kali,aku tetap dengar dengan setia.Sampaila wan marah atok.Hehehe,sebb wan da bosan dengar cerita atok:P Hehehehe.

Aku ingat lagi bila dapat tawaran Maktab.Punyalah suke hatiku.Tapi bila cakap kat mak,mak kate,jika akak nak pergi Maktab cakap dengan atok.Aduhai,:( Confirmla,atok suh g Mesir,atok kate pergi Mesir leh jadi cikgu.Padahal,pergi maktab lagi boleh jadi cikgu terus.Hem,apakan daya,atok nak suh aku pergi Mesir coz dulu arwah Pak Ngah juga belajar agama. Tapi,dia tak dapat g belajar luar negra.Oleh itu, dia mahu aku jadi seperti arwah pak ngah.Jadi Ustaz.Tapi,aku tak mau:(

 Last-last,mak nasihat,pergi Azhar coz mak nak tengok aku g Mesir. Tak mahu kecewakan harapan mak dan atok,sampailah aku ke sini.Alhamdulilah:)

Wan pule selalu sakit sakit-sakit.Sama juga dengan atok.Jadi,selain mak dan Nazmi yang jage,aku juga tak terkecuali untuk menjaga wan dan atok bila mereka sakit.Saat wan dan atok masuk hospital,aku,mak,dan Nazmilah yang bergilir teman kat hospital.Tido atas lantaila,kat musolala,kat tepi katil atokla,kat katil kosongla.Ehhehe,main suke ati aku je:( 

Cume,atok mungkin sayang aku lebih sket.Hehehhe,bila atok kat hospital, 2 bulan kot.Aku jage sebulan lebih je,coz lepas tu aku kena datng sekolah:( Atok tak makan pun nasi hospital,atok suh aku yang makan sebab atok tengok aku tak makan.Yelah,duk hospital,sape pulak nak bagi kita makan.Dia bagi orang sakit je makanan. Atok jadi kurus kering.Atok just minum je.Ubat-ubatan lak,paling tak tahan,atok bukan makan,atok sorokkan ubat dalam laci.Sekali kantoi dengan aku,nak tak nak atok kena makan juga.Merah dan tajam pandangan atok pada aku bila aku suh dia makan ubat.Aku jadi kecut perut,tapi nak atok sihat,aku buat tak pedulik je bila aku suh atok makan ubat.Hehheehe,atok cerewet,macam aku juga:P   

Aku jugak manusia biasa,ade jugak aku buat hal.Haiya,jadi kecoh rumah.Tapi minta maaf balikla kat mak:(

Bila marah,aku diam seharian.

Bila merajuk,aku duk je dalam bilik.Time kene tolong mak masak,aku tak turun  pun dapur.

Bila letih sangat,aku tido banyak2 sampai kena marah dengan mak. Pastu,malam-malam jadi kelawar,coz x dapat tido.

Bila beli buku,mak kate amboi banyak duit.Buku berlambak ni sape nak bace.Hehhehe,mak jugak yang bace.Aku bace tapi ambil mase.Coz salu tak de kat umah.

Oh,rindu,rindu,rindu!

Mak,akak minta maf banyak2 coz salu degil.:( Rindu sangat ni:(
Doakan akak,tahun ni nak balik coz tak tahan rindu.Nak makan banyak2 :P Nak ayam goreng:(

Saya nak belajar sungguh2.Insyaallah.Moga dapat kejayaan dengan cemerlang.Amin!

Sebenarnya bila aku rindu,sama ada aku call mak,cakap dengan wan,atok dan semualah atau tak pun aku menulis..sedikit sebanyak,aku yakin mak dan famili membaca entri ini.Oh,akak rindu sangat ini :(

Ya Allah,tolong jaga keluargaku di Malaysia.Jauhkanlah mereka daripada segala bala bencana.Peliharalah keselamatan mereka kerana wan atok mak sahaja yang berada di rumah.Mereka lemah.Lindungilah mereka daripada segala kejahatan.Aku sungguh menyanyangi mereka.Jagalah mereka sebagaimana mereka semua menjaga aku dan adik beradik ketika kecil.
Amin!

Ok.Saya kena belajar.Wajib! Mood dah dapat,so continue study.

Sekian,terima kasih kerana membaca:)

Keinsafan Diri- Fursan



KEINSAFAN DIRI

DISAAT YANG SEPI INI
KU DUDUK SEORANG DIRI
MEMOHON KEAMPUNAN DARI ILAHI

BAK LAUTAN BERGELOMBANG
SIANG MALAM PAGI JUGA PETANG
MENGHARAPKAN KETENANGAN
DARI TUHAN YANG ESA

BETAPA RIMBUNNYA DOSAKU
SEMUA TERLAKAR DILEMBAH USIAKU
SALAH DAN SILAP DIMASA YANG LALU
KINI KU SESALI

KU TIDAK LAYAK KESYURGAMU
NAMUN TAK SANGGUP KE NERAKAMU
KUTUNDUK SUJUD MERENDAH DIRI
KEMBALI PADAMU

CHORUS….

KU TETAP SETIA
PADAMU OH TUHANKU
AKAN KU PATUHI SEGALA
SURUHANMU

AKAN KU JAUHI
SEGALA LARANGANMU
ITULAH TANDA CINTA
CINTA ILAHI

ULANG CHORUS....  & RANGKAP  1

* Saya suke lagu ini,sangat lembut.Terima kasih bagi saya dengar lagu ini :)
* No wonder suke lgu ini,coz menyentuh hati.
 

Pengantin Muda ^^


Bismillahirahhamnirrahim,

Saya sangat suke:) Semasa saya sedang menaip post ini,serius,muke saya berona ceria.Alhamdulilah.Ramainya kawan-kawan saya mahu berkahwin.Sungguh tidak percaya!:D

Kepada pasangan yang terawal sudah melangsungkan perkahwinan iaitu Nur Husna Binti Baharudin.Tahniah kepada anda dan suami.Semoga berkekalan ke anak cucu.

Kepada Maryam Kamaludin dan bakal suami.Semoga yang terbaik buat kalian!

Kepada Mursyidah yang bakal melangsungkan perkahwinan pada bulan Julai.Tahniah juga.

Buat Shaheera Amera dan Ezreena.Tahniah.Semoga kelima-lima pasangan ini dikurniakan anak cucu cicit yang ramai dan di berkati Allah.

Saya sungguh cemburu.Di usia 20 tahun ( sebaya ) sudah pun berkahwin.Wah,masing-masing diam-diam rupanya ubi berisi.Tak kira,saya sangat cemburu.Oh,maflah jika entri ini menyebabkan anda semua tak suka dengan perkataan cemburu saya yang terlampau banyak:)

Perkahwinan itu indah jika berlandaskan Syariaat.Sukenya hati ini,kawan-kawan satu batch berjuang periksa dari PMR,SPM,STAM ingin melangkah satu lagi alam,iaitu alam berumahtangga:)

Untunglah,bagi sesiapa yang sudah pun melengkapkan iman yang separuh.Iaitu berkahwin.Eh,bagaimana nak lengkapkan iman lagi sebelah?Maka,bertaqwalah:)

Sesungguhnya hadia nabi mafhumnya,antara perkara yang tidak elok di lengah-lengahkan ialah antaranya apabila sampai anak gadis sudah ada pasangannya,maka segeralah berkahwin.

Jangan isau ya.Saya pulang ke Malaysia tahun ini.Insyaallah.Ada beberapa urusan yang perlu di lengkapkan.Jadi,tak lupa juga saya akan datang menyinggah ke kenduri masing-masing:) Jumpa semua di sana! Hehehe.Terima kasih jemput. 

Buat Maryam...

Tarikh 7 April adalah merupakan hari bersejarah buat anda dan bakal suami.Tak dilupa juga itu tarikh sehari lagi hari lahir saya:P Hehehe,moga di kurniakan zuriat yang soleh dan solehah dan anak ramai:) Seperti tidak percaya:) Mabruk alaikuma:) 

Dulu,masa zaman bujang bolehlah lepak dengan geng-geng lama:)Sekarang jika nak buat apa-apa kita kene minta izin coz kita dah jadi hak milik suami.

Jika dulu,adab diri,maruah dan akhlak keluarga menjadi jati diri.Sekarang,maruah cuami semuanya bergantung pada tindak-tanduk kita sebagai isteri.

Menjadi isteri bukan sekadar nama panggilan,ayang,anje,sayang,
tetapi menjadi isteri adalah melebihi segala kasih sayang yang ada.

Jika dahulu,kita menang atas segalanya,sekarang kita perlu mengalah dan patuh serta taat pada suami.Dia bukan boneka mainan tapi seorang suami yang akan sehidup semati bersama.

Hargai waktu bujang yang ada.Bukan menyalahkan takdir,Tapi,fakta.Sebb bila dah kawen,bukan main ikut kita nak pergi mana-mana.Perlu ada persefahaman dua belah pihak.Hidup kita adalah perkongsian.Baik suami,atau isteri akan menelan pahit manis orang berkahwin.

Cewah:P Macam dah kawen pula.Sekadar peringatan juga buat saya.Oh,saya sangat cemburu!:)

Tahun ini wedding of the year! Semoga perkahwinan berkekalan:) 
Ya Allah,Kau Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk diri kami,takdirkan yang terbaik untuk kami.Amin.

* Jangan risau ya,samapai seru saya insyallah saya pula jemput anda semua.Ecewah.
Mak:) Mak mesti bacakan apa yang akak tulis ni,hehehe:P Akak senyum nakal je :D No komen.Jangan marah:)

Oh tidak,sebelum datang GATAL,lebih baik saya undur diri.Sekali lagi saya nak cakap,saya sungguh cemburu!:)

Ok, da! :(

Tahniah! :) Sayang semua.Doakan saya! Oh,indahnya:P hehehhe
Salam bahagia! Spreads the love:)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...