Anding Ayangan.

Sekali hanyut dalam penceritaan novel Anding Ayangan, daripada Ramlee Awang Mursyid..Masa yang di ambil nak baca buku ni, tak lama...8jam tamat.

Tapi, pengakhirannya bagai satu episod yang perlu di tunggu lagi..Ceritanya bersambung..tak pasti ada sambungan atau tidak..kerana tanda tanya yang tersoal..yang tertera, berakhir episod pertama..google..keluaran ini daripada Januari 2017, oh tolonglah cepat keluarkan sambungannya..

Anding, sebuah negeri yang terlindung rapi dengan perlindungan tembok bertampik. Di lindung oleh kesucian waraknya orang alim si peridian agama,Pangeran Haji Durrahman dan Pangeran Haji Bolhassan.

Nyian, Damit, hadir sebagai watak yang menyokong dalam penceritaan novel ini. Nyian, wataknya yang utama, pendongeng cerita. Sampingan, dia kekal di gambarkan seperti orang kerasukan, menurun, hilang akal dan kadang-kadang penjagaan emosi juga turut tidak terurus.

Namun, Nyianlah yang menentukan jalan cerita dongeng ini benar-benar hidup sehingga menjadi realiti di alam kita. Damit,tiba-tiba rupanya hampir seiris dengan Furqan Ayyubi. Watak Damit yang hidup di alam realiti telah bertukar dengan watak Furqan Ayyubi yang di alam dongeng.. Sehingga keduanya keliru dengan keadaan masing-masing di tempat yang asing.

Chahaya, si Dang Bisai, seorang hafizah, anak agamawan yang solehah juga memainkan peranan yang cukup penting. Beliau, yang sentiasa menjaga maruah, harga diri dan aurat turut mementingkan doa, Allah sebagai pedoman hidupnya. Beliau, si cantik yang menjadi igauan para pemuda hanya menyimpan cintanya untuk Furqan Ayyubi atau Betatar.

Uniknya cerita ini kerana jalan cerita dongengnya menjadi realiti. Setiap watak yang di beri nama unik dan sangat menarik jika di rungkai. Tak sabar nak tunggu sambungan nya lagi.

Ayangan pula adalah negeri yang kat dan ampuh, menyembah tuhan yang satu.

Anding dan Ayangan hanya berbeza fahaman agama, Anding, menyembah Allah, manakala Ayangan, menyembah tuhan yang satu.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...