Ramadhan kembali lagi !

Bismillahirahmaniirahim,

Assalamualaikum WBRK,


Apa khabar? Moga berbahagia dan ceria di samping keluarga dan insan tersayang. Moga diri kalian berada dalam lindungan dan kasih sayang rahmat Allah. Ameen.

Hari ini, saya mengikuti bonda pergi ceramah. Walaupun di khabarkan lewat, saya terus tergesa-gesa mencapai baju dan segera bersiap. Hati yang walang mesti mencari ubat agar terubat.

Setibanya saya di tempat ceramah, majlis di penuhi dengan kaum ibu dan warga emas, dan tidak di lupakan para belia yang di raikan. Ok, first time ever, tiba-tiba nampak adik- adik pakai tudung labuh dan songkok baju melayu ramai-ramai kat ceramah di Pasir Besar. Rasa sangat heaven. Serius. Sejuk mata memandang mereka. Dan, tak pasal pasal rasa rindu mula mengocak jiwa teringatkan suasana Maahad Ahmadi, dan saya sangat rindukan Maahad Ahmadi.

Bumi tarbiyah, Bumi Hadarah, dan Falah. Dan saya sangat terkesan dengan moto itu. 

Setelah mukadimah yang panjang lebar dari pihak penganjur, acara ceramah pun bermula jam sepuluh. Ceramah di sampaikan oleh Al Fadhil Ustaz Yusof B. Tahir. Pegawai Agama Islam Rembau, Penyampaiannya bersahaja, mencuit hati dan menarik serta padat dengan info yang ilmiah.

Berikut adalah intipati yang saya peroleh,

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ

Bulan Ramadhan adalah bulan bulan diturunkannya Al Qur’an. Al Quran adalah petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil)” (QS. Al Baqarah: 185)

Bulan ramadhan adalah bulan yang awalnya rahmah, tengahnya pengampunan dan akhirnya pelepasan dari api neraka.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertakwa” (QS. Al Baqarah: 183)

Pada awalnya, ayat ini di mulakan dengan wahai orang- orang yang beriman, dan sesungguhnya, Allah tak bercakap wahai orang- orang islam, tetapi menggunakan orang beriman adalah untuk memberitahu bahawa hanya orang yang beriman, islam, dan mengamalkan amal soleh akan berpuasa. Jika sekadar islam dan tidak menghayati islam mereka tidak akan mengikut perintah Allah.

 Ayat ini juga berkaitan dengan hubungan keimanan seseorang. Kerana sesiapa yang berpuasa dalam bulan ramdhan, dia adalah hamba Allah yang mengikuti suruhan dan menjauhkan laranagan. Dan itulah makna dia seorang yang bertaqwa.

 إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ

Sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa di antara kalian” (QS. Al Hujurat: 13)

Puasa itu adalah satu sebab yang besar menuju ketaqwaan. Justeru, berpuasalah pada bulan ramadhan untuk menbuktikan ketaqwaan anda kepada Allah.

العَمَلُ بِطَاعَةِ اللهِ، عَلَى نُوْرٍ مِنَ اللهِ، رَجَاءَ ثَوَابِ اللهِ، وَتَرْكِ مَعَاصِي اللهِ، عَلَى نُوْرٍ مِنَ اللهِ، مَخَافَةَ عَذَابِ اللهِ

Taqwa adalah mengamalkan ketaatan kepada Allah dengan cahaya Allah (dalil), mengharap ampunan Allah, meninggalkan maksiat dengan cahaya Allah (dalil), dan takut terhadap adzab Allah”[15].

Demikianlah sifat orang yang bertaqwa. Orang yang bertaqwa beribadah, bermuamalah, bergaul, mengerjakan kebaikan karena ia teringat dalil yang menjanjikan ganjaran dari Allah Ta’ala, bukan atas dasar ikut-ikutan, tradisi, taklid buta, atau orientasi duniawi. Demikian juga orang bertaqwa senantiasa takut mengerjakan hal yang dilarang oleh Allah dan Rasul-Nya, karena ia teringat dalil yang mengancam dengan adzab yang mengerikan. Dari sini kita tahu bahwa ketaqwaan tidak mungkin tercapai tanpa memiliki cahaya Allah, yaitu ilmu terhadap dalil Al Qur’an dan sunnah Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam.

 Bulan ramadhan adalah bulan yang mendidik kita erti sabar, tabah, dan bulan mengumpul pahala dan ibadah yang di lakukannya adalah berlipat kali ganda dan pahalanya di nilai oleh Allah secara cash tanpa campur tangan dari Malaikat. Sesungguhnya bulan ramadhan adalah bulan madrasah jiwa.

Bulan ini juga sangat istimewa kerana di dalamnya terdapat satu hari yang sangat baik, lebih baik daripada seribu malam dan sesiapa yang menghidupkan malam itu, akan menjadi orang yang sangat beruntung dunia akhirat. Itulah malam lailatul qadar.

Bulan ramadhan juga di dalamnya terdapat sunat terawih pada waktu malam. Solat sunat yang jika di kerjakan dapat menambahkan pahala.

Di dalam bulan ramadhan juga, kita di galakkan untuk bersedekah, berqiammulail, bertadarus al quran dan mentadabur, menunaikan zakat, dan menjamu orang makan. Ketahuilah, apabila kita menjamu orang yang berpuasa, pahala orang yang berpuasa itu akan di peroleh oleh si penjamu. Alangkah banyaknya pahala si penjamu dapat sekiranya ramai orang yang di jamunya. Hanya walau sekadar sebiji kurma!

Semoga puasa kita dapat menjadi saksi dihadapan Allah tentang keimanan kita kepada-Nya. Dan semoga puasa kita mengantarkan kita menuju darjat taqwa, menjadi hamba yang mulia di sisi Allah Ta’ala.

Dan hatiku menjadi sarat dengan baja-baja iman yang mulai menaik macam mendapat dos tambahan terlebih. Rasa semangat yang melampau sehingga rasa mahu share dengan semua orang. Huhu,

Semoga ALLAH redha dengan usaha ini.

Wallahualam.

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...