Catatan hatiku



Dear Allah,

Sesungguhnya, hari ini hambaMu ini sanagt bersedih hati, apa tidaknya, esok adalah hari untuk aku berjaya, tetapi ada sahaja yang berlaku seolah menghalang aku untuk terus melangkah dengan lebih maju ke peringkat pelajaran yang lebih tinggi..

Y a Allah, ampunkan dosaku, sesungguhnya, aku tidak mahu termasuk dalam kalangan hambamu yang tidak tahu bersyukur.jauhkanlah aku daripada semua sifat yang boleh menyebabkan aku berpaling daripada menjadi hambaMU yang tidak tahu bersyukur.amin.

Sesungguhnya, di saat kita membuntukan pertolongan, ALLAH menguji kita dalam kepayahan.Dalam kemiskinan juga ALLAH mengajar erti sabar. Dalam kesempitan hidup yang terbelenggu dengan cengkaman masalah, ALLAH mengajar erti berusahalah.Dalam kesempitan waktu yang tinggal ala-ala nyawa ikan, ALLAH masih lagi menguji erti tawakal.
                                        

Oleh itu, nikmat manakah yang lagi kamu dustakan? ALLAH mencampakkan rahmat yang melimpah ruah, makanan yang lazat untuk dinikmati saat kelaparan, minuman yang sangat menyegarkan tatkala kita kehausan, angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa tatkala kita berasa panas berhaba, pokok –pokok yang tumbuh menghijau membesar memberi nafas oksigen pada kita semua.Nikmat manakah lagi yang kita tidak wajib bersyukur? Nikmat yang manakah, sahabatku?

Satu saat, kita berjaya gilang-gemilang,semua orang mengagumi kejayaan kita, semua menghampiri kita semata-mata mahu menjadi yang terbaik, mengangkat kita menjadi pemimpin, membelanja kita atas sebab-sebab yang tak tentu, maka janganlah kita lupa, hidup ini umpama roda.sekejap kita berada di atas, sekejap kita berada di tengah, kadang jatuh terus ke bawah..

Bila jatuhnya kita, maka lihatlah, siapa kawan, siapa lawan..hanya teman sejati yang akan hidup sehati sejiwa menemani diri kita yang sedang terkapar-kapar..lihatlah juga, pada siapa kita mengadu? Lihatlah kembali, bagaimana kita memuhasabah diri supaya kita kembali menjadi yang hamba yang terbaik..sejajar dengan kalamullah, …tidaklah aku menciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaku..surah az zariyat, ayat 56.

Temanku yang budiman, saat ini saya sangat memerlukan kamu, sangat perlu, jangan tinggal daku…tpi, antara kasihmu, dengan kasihku pada penciptaku, aku mengutamakan kashku pada penciptaku..kata-kataku bukan mainan mulut, bulan sahaja larian jari di atas keyboard, tapi, ia adalah rahsia hatiku..aku sangat memerlukan semangatmu, tpi aku masih juga memerlukan  semangat ibuku yang berlelah berusaha mencari rezeki melalui tulang empat keratnya, meski, aku sangat memerlukan wang dan pelbagai kemewahan lagi untuk meneruskan hidup, namun aku sudah cukup bersyukur, aku masih lagi memiliki cinta hati bagi sang pemilik hati yang sangat2 mencintai diriku, dengan itu semua aku sudah berasa sangat kaya dengan kasih bahagia yang dilimpahkan, alhamdulilah,justeru, aku ingin tanggalkan semua selimut dunia, semata-mata untuk mencapai kasihMu. Y a Rabbi,redakanlah hatiku....

Sesungguhnya, hatiku ini tidak kuat untuk meminta-minta pertolongan pada manusia, aku malu, bukan kerana  egoisma, tpi memang aku tak sampai untuk meminta.teringat aku memiliki tubuh badan yang sihat, otot yang tegap, jadi aku malu meminta pada manusia,aku juga tak mahu dipandang rendah oleh manusia, justeru, aku banyak memohon kepadaMu.kuatkanlah hatiku untuk menahan semua tohmahan dunia,kuatkanlah jiwaku agar aku kalis dari semua serangan penyakit hati, kuatkanlah langkahan kakiku untuk mencapai kecemerlangan,kuatkanlah fikiranku untuk terus memikirkan masalah ummah, masalah agama, agar hatiku bertambah kuat kecintaan kepadamu berbanding cntaku pada ayah dan ibu, cinta pada wan dan atok, cinta pada kuargaku, cinta pada insan yang mencintaiku,moga aku mencintaimu lebih dari segalanya, kuatkanlah diriku..aku ingin menjadi mukmin yang kuat kerana,

…Allah lebih menyukai orang mukmin yang kuat berbanding orang mukmin yang lemah..
                                            
 Sungguh hari iniku tersentuh hati sekali, pelbagai belenggu datang bertimpa-timpa, aku kadang-kadang lupa, selayaknya, aku menitiskan air mataku untuk ALLAH dahulu berbanding pada manusia..lantaran itu, kelak dihadapan semua manusia, aku ingin menjadi insan yang kuat,takkan menjatuhkan air mata sesuka hati kepada yang bukan layaknya,amin.:)

 Semoga aku menjadi NURZALEHA yang lebih kuat, matang, berfikiran jauh dan sentiasa positif, berintergriti dan optimis dalam semua aspek dan produktif dalam kerjaya.amin.
                                         

Catatan hati,25042011,1511,Kg.Selayang.Pandang.

1 comment:

  1. salam alaik ya zaleha habibatyy...sehatkah?kenapa nie wahai sygku.?xpe ana pasti enti kuat menempuh segala nya..ye,saat ini memang kita selalu di uji kerna segala nya adalah 1001 liku liku kehidupan..anda kena kuat zaleha..engatlah "kepayahan adalah tarbiyah pada hati mu"..sungguh saya juga kadang2 merasa lemah namun bile difikirkan banyak da saya perolehi dari Allah saya jadi bersyukur..xperlu kelohan..yang penting Allah bersama kita..engat kemana sahaja kamu pergi kamu masih di atas bumi Allah..jadi selayak nya kepada NYA air mata ini di titiskan..inchaAllah zaleha saya ni kuat orang nyer..saya yakin kamu HEBAT!!!wasalam..~tetamu dari MOROCCO~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...