Ramdhan dibumi Musa

Ahlan wasahlan ya ramadhan!

Alhamdulilah, sepanjang lima tahun di perantauan,inilah kali pertama berasa berpuasa di Mesir. Pengalaman yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. Betapa,aku sangat menghargai setiap detik waktu dan cebisan pengalaman. Akanku kutip selagi terdaya dan mampu.

Berpuasa di Mesir, sangatlah berbeza kerana seiring dengan erti pengertian puasa, menahan diri daripada melakukan sesuatu yang membatalkan puasa.

Puasa ramdhan di mesir, sangatlah panjang, lebih kurang 15jam. Dan berlaku pada musim panas, ohhoiii rasa memang nak balik Malaysia..sahur jam 2 sengah pagi dan berbuka puasa jam tujuh malam. Dengan siang yang panjang, panas yang terik, kalau duduk dalam rumah pun tak tertahan panas. Ohhoi, apatah lagi panas di akhirat kelak. YaAllah tuntunilah kami kejalanMu..jadikanlah kami orang yang bersyukur. Amin.

Kat sini, lepas asar, semua kedai tutup. Semua pekerjaan tamat seawal dua petang. Memang orang arab sangat memuliakan bulan ramdhan. Di mana mana,ucapan agung ramdhan kareem di lontarkan.menujukkan betapa mereka bahgia dengan kedatangan ramdhan ini.

Berbeza di Malysia, ramdhan meriah dengan bazar, bazar siang, bazar malam, makanan yang melimpah ruah, di kedai kedai di buka dari jam asar sehingga ke waktu sahur. Meski, aku juga antara peminat bazar, namun di bumi Musa ini, tetap terbaik. Mereka jadi murah hati, sedekah makanan, alquran dan macam macam lagi. Ohh indahnya,akhlak islam.

Dan untuk hari pertama ramdhan je dah kena pergi Mohandisin, memang mencabar tenaga. Okbai..nak terawih.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...