T.E.R.A.S.I.N.G.

Bismillahirahmannirahim,

Assalamualaikum, Wbrk,
Credit : Hati kotor

Hari - hari yang semakin ghairah untuk di teroka, alhamdulilah.

Allah juga masih memberi peluang dan ruang kepada saya untuk menulis, membaca, memahami dan beramal. Meski tidak sebaik dan setaqwa insan lain, namun jauh di sudut hati, saya mahu menjadi manusia yang baikk atau bahkan sebenarnya TERBAIK!!! di mata Allah.

Allahu!

Disaat, diri mulai rasa kosong, seoalah hidup tak beerti, Allah datangkan makhluk - makhluk hebat dalam hidupku agar dapat membangunkan kembali potensi diri dan sentiasa mengingati tujuan asal matlamat hidup, membangkit semangat motivasi, dan membakar nilai visi dan misi agar lebih jelas dan bermakna.

Terima kasih atas ingatannya murobbi, saya sangat menghargainya. Jzzk :)

Teringat bagaimana saya sibuk mementingkan diri belajar, mengulangkaji pelajaran dan tidak berusaha mengendahkan program tafaquh dan talaqqi sedangkan pada masa yang sama inilah ruangnya untuk saya wajib gigih dalam memperkasa ilmu di dada dan memperkuasa segala macam bidang sebagai bekalan untuk masa hadapan dan masyarakat jua.

Maka, Allah hadirkan diri sahabat--sahabat yang sehati dan sejiwa, hadirnya umpama semburan minyak wangi, walaupun sekadar lalu, namun wanginya ttp sampai dan melekat dalam jiwa. Hanya sekadar menjalankan salam ukhuwah, lantas, membuatkan saya begitu tertarik dengan peribadinya yang cukup sempoi lantas membuatkan saya berfikir lagi, adakah selama ini hanya akan menjadi manusia yang sekadar separuh - separuh sahaja? Faham separuh-separuh sahaja? Separuh alim, separuh jahil?

Yang akhirnya membuatkan saya berfikir banyak kali adakah saya wajar membuang lagu-lagu english dalam pautan muzik saya? Adakah wajar, hidup ini hanya untuk belajar tapi tidak untuk mengajar? Apakah adil bagi kita pelajar agama, belajar tinggi-tinggi tapi tidak mahu menyampaikan? Adilkah bagi orang lain?

Adinda...hidup ini bukan sekadar kita sahaja, tapi ada lain makhluk Allah yang perlu kita jaga dan bantu..Hidup mementingkan diri sendiri samalah dengan konsep tak pedulikan orang lain apabila terjatuh. Tak sensitif dengan isu umat yang kian menderita. Dan itu samalah dengan kita hidup sorang-sorang kat muka bumi. Tak payah ada kawan, baik berseorangan..

Astargfirullah, rugi!! Sangat rugi!

Tugas pelajar adalah menuntut ilmu. Bak kata pepatah,

Tuntutlah ilmu sehingga ke negeri China..Yang bermaksud, mempelajarilah ilmu sehingga ke mana- mana pun. Asal ia bermanfaat dan mendatangkan kebaikan kepada diri dan masyarakat, tuntutlah dan pelajarinya, kemudian sampaikan.. Sebab, kita bukan terasing dari dunia orang lain. Kita hidup sebagai sebuah jentera yang saling memberi dan menerima. Kita hidup untuk Allah, dan biarlah apa pun yang kita buat mendapat redha Allah juga.

Namun pun begitu, khasnya, ia penting untuk kesinambungan kita bagaimana menjalankan dakwah kepada diri sendiri, dan rakan keluarga dahulu. Ya, keluarga! Itulah yang paling dekat dengan kita sebagaimana dekatnya lagi mati itu dengan hidup kita.

Hidup mati di tentukan Allah. Jodoh pertemuan, rezeki , ajal, maut semuanya di tentukan Allah. Maka, hanya doa orang-orang soleh dan usaha keras diri sendiri mampu mencapai hakikat bahagia yang kita cari.

Bagi makhluk yang pernah hidup mengasingkan dirinya daripada islam dan rakan-rakan soleh, ketahuilah anda sebenarnya yang mencipta asing itu. Bahkan langsung tak mnedatangkan kebaikan kepada diri anda lantas hanya membawa kemudaratan kepada hati anda sendiri.

Anda sebenarnya hanya akan mencederakan hati dan fikiran kerana selalu berikiran negatif thinking kepada orang-orang soleh, seolah mereka tidak mengambil tahu perihal anda..padahal sebenarnya, anda yang mencipta asing itu dan membuatkan anda sendiri terasing dari dunia kebaikan!

Percayalah! Terkesan dengan kata-kata Fatimah Syarha dan novel TERASING milik Hilal Asyraf.. Sentap, penuh emosi..

Sesiapa yang mengasingkan dirinya dari kelompok soleh, dia sebenarnya akan terasing dengan sendirinya!

Nauzubillahimin zalik.

For those who are trying to be better, let go all the jahiliyah dan start moving to the new environment. May be it is hard for you, but believe or not, it is new way to improve ourself to be more nearer to Allah.

Well, it is hard for me to write all this, but i hope all these are peringatan to me khasnya, am nya pada semua yang berjiwa seperti saya..

Mencari itu perlu, tapi jangan ambil masa lama sangat. Kerana di khuatiri, anda sendiri yang akan melambatkan usaha dakwah itu nanti.

Saya sayang kawan-kawan saya semua. Teima kasih Allah kerana membenarkan saya hidup dalam rahmat dan kasih sayangMu. Alhamdulilah.

 "Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang" (Al-Raad : 2).

 Memberi faham kepada kita, bila kita ingat dan terhubung dengan Allah, hati kita akan tenang. Namun, dalam ayat lain,

 Allah menceritakan bahawa: "Orang Mukmin itu bila disebut nama Allah, gementar hati mereka" (Al-Anfaal : 2). 

Wallahualam,

Salam ukhuwah dan moga Allah redha usaha kita semua. Allahuma amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...