Sahabatku berlima

Bismillahhirrahmaniirahim.

Mawar berduri, indah berseri, mekar mewangi.
Dari kiri, Hang jebat, Hang lekiu, Hang Lekir, Hang Tuah, bawah Hang kesturi.

Hujan turun selebat-lebatnya di daerah Gemas. Angin sejuk yang mencengkam tulang membuatkanku lagi bertambah malas mahu melakukan apa-apa. Dalam fikiran terasa mahu tidur menenangkan fikiran dan hati yang terasa kian sesak dan sarat dengan perasaan sayu nak balik ke Mesir.

Jantung pula terasa berdegup pantas.  Lagi bebarapa hari mahu tinggalkan Malaysia. Sudah empat bulan bercutian di Malaysia. Terlalu banyak kenangan dan suka duka yang mencengkam sukma. Raya kelima, eksiden di Kuala Pilah. Tak boleh berjalan selama sebulan. Saat itu jugalah kawan-kawan maahad bertali arus datang berziarah. Daripada sikapku ingin berahsia, akhirnya semua mengetahui. Oh, itulah ukhuwah.

Sebulan pula setelah sampai ke Malaysia, pada bulan ramdhan, aku, dan Syue pergi berziarah ke rumah Farah Hana. Selama empat hari makan, tido, borak, melakuakan terawih bersama, berpuasa dan bergelak ketawa di rumahnya. Seakan usrah pula, dan saat itu juga aku berpeluang berjumpa Fatin Syahira, Afiqah Rahman, Nana, Kak Risha. Itulah kali terakhir berjumpa kalian. Dan kini, aku sangat merindui kalian!

Aku sangat senyap di laman muka buku. Berkemungkinan besar, aku juga tak tahu hal kawan-kawan yang lain, tapi aku sentiasa mendoakan kalian dari kejauhan.

Cuma, alhamdulilah. Aku memiliki sahabat seperti Syue dan Zafreena yang sentiasa memaklumkan keadaan kawan--kawan. Mereka seperti berita yang mengkabarkanku pelbagai cerita. Hari itu, ibu Latifah telah pulang kepada penciptaNya. Aku berasa sangat gementar, apakah esok lusa aku pula di jemputNya?

Meniti alam 20-an ini, sudah beberapa orang kawan-kawanku mendirikan rumah tangga. Dan begitulah sunnah nabi di teruskan dan di hidupkan. Moga kalian bahagia bersama keluarga baharu. Dan aku, masih lagi meniti waktu,menunggu waktu berubah status dari Cik ke Cik Puan.

Walau apa pun, perjalanan aku dan kawan-kawan yang lain, masih lagi panjang. Aku menanam hasrat untuk berjaya dalam pelajaran bersama sahabatku tercinta. Kami berlima di Mesir. Siti Syuhaida, Siti Athirah, Siti Ramizah dan Nurul Jannah. Moga kami cepat-cepat pulang ke tanah air bersama segulung ijazah dan dapat menabur bakti pada keluaraga dan masyarakat.

Dengarlah sahabatku berlima, aku ingin bermadah dan berpesan. Ku titpkan semangat dan kata-kata motivasi buat bekalan juang kita bersama. 

Walau tahun ini kita berlainan arah, akan aku pastikan, kita sentiasa dapat bersama. Berusrah dan menjalankan pelbagai aktiviti kemasyarakatan bersama. Meski akulah paling banyak mempunyai kesilapan diri, tidak mampu membawa kawan-kawan bersamaku, akan aku pastikan semngat kalian sentiasa menyala-nyala tinggi. Maafkn aku kerana akulah yang bersalah. Dan aku sangat menyesalinya. Namun, aku harap aku takkan mengulanginya lagi.

Akan aku sentiasa pastikan, kita bersama menongkah badai, membelah lautan samudera. Bersama- sama menuju ke arah redha Nya. Jika aku tersasar, ingatkan diriku. Pimpin aku bersama-sama ke jalanNya. Jangan tinggalkan aku keseorangan. Andai kata aku mengalah dan aku memberontak. Usah berkecil hati denganku. Ingatkan aku kembali dengan peringatan dan amaran amaran dari Nya. Kuatkan hatiku kembali dengan ayat motivasi dari kalamNya.

Aku juga manusia biasa seperti kalian. Aku mahu ukhuwah ini berterusan dan berpanjangan. Akanku semat kata-kata semangat kalian bersama ku. Terlalu merindui saat buat nota bersama-sama, terlalu merindui studygroup yang kadang-kadng celotehnya lagi panjang berbanding syarah kitab. Terlalu merindui semua itu.

Tunggu Mesir, kami datang dengan azam baharu. Dengan misi dan visi yang bermutu. Kami mahu menuntut ilmu sepuasnya. Jalan ini masih sangat panjang. Luas. Doakan agar langkah kita sentiasa bersama dan berpanjangan.

Jika dahulu asyik pikir perkara remeh temeh, sekarang kena mula mengorak langkah. Kena tinggalkan zaman kanak-kanak ribena. Mesti berfikir matang agar tindakan selaras dengan perbuatan. Insyaallah.

Emm, lama betul monolog hati. Hujan juga sudah berhenti. Tapi kotak memori ini masih lagi berusaha mengingati kalian. Malam ini, Ramizah sudah pulang. Moga selamat sampai. Minggu depan kami pula.

Doakan kami. Doakan kami agar cepat pulang dengan cemerlang. Amin.

Semuanya telah berkecamuk. Oh, apakah perasaan ini. Ya Allah tenangkan hatiku. Moga Allah sentiasa redha usaha kami. Amin.

Ok, da pening. @_______@

Sekian, celotehku.

3 comments:

  1. Aduh sayanggggg....!!!
    suke wat mate ini bergenang2...!
    ye...kan syue dah jawab dalam entri syue, kita tetap bersama cuma kitab sahaja yang berbeza dan fitrahnya kita seperti sediakala... masih petah berbicara saling menasihati...

    cuma ada ketikanya sayangku Zaleha,
    diri ini juga sering terlupa,
    jadi ingatkan aku juga akan pesanan2 dariNYA.. sungguh aku juga rindu setiap memori yang diceritakanmu... :)

    ReplyDelete
  2. :) SPEECHLESS
    Terima kasih sahabat.
    :')

    ReplyDelete
  3. rindu jugakkk ! looking forward , one step closer , leha akan jd milik orang :) gudluck !

    tanamkann sifat muslim professional tu yee ..
    willmissyouall.. ! doakan sama sama kita berjaya !!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...