Buruk sangka itu tak baik!

عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اِيَّاكُمْ وَالظَّنِّ فَاِنَّ الظَّنَّ اَكْذَبُ الْحَدِيْثِ 
وَلاَ تَجَسَّسُوْا وَلاَ تَحَسَّسُوْا وَلاَ تَنَافَسُوْا وَلاَ تَحَاسَدُوْا وَلاَ تَبَاغَضُوْا وَلاَ تَدَابِرُوْا وَكُوْنُوْا عِبَادَ اللهِ اِخْوَانًا
 
"Dari Abi Hurairah berkata: Bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Aku peringatkan kamu dari prasangka sesungguhnya prasangka itu adalah bisikan yang paling bohong.  Dan janganlah kamu mencari-cari rahsia (kelemahan, ke’aiban dan keburukan saudaranya), janganlah merasa-rasakan (yang bukan-bukan), janganlah kamu melakukan pertengkaran, jangan berhasad (dengki), jangan berbenci-bencian, janganlah membelakangkan (saudaramu seagama).  Dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara".  H/R al-Bukhari.



Kuliyah sudah mulai penuh.Angka sembilan suku sudah mulai berganjak ke angka setengah jam.Hari ini kuliyah akan di akhiri dengan madah Tafsir pada jam dua petang.Sangat penat dan meletihkan tapi sudah sunnahnya jalan orang yang menuntut ilmu begitu.Maka,berlapang dadalah.


Datang dengan penuh semangat setiap hari ke kuliyah bersama sahabat seperjuangan.Seawal jam lapan setengah pagi, masing-masing akan bersiap sedia berkumpul di lobi menunggu cukup semua rakan rakan kami tiba,barulah bergerak ke kuliyah bersama-sama.Oh,alangkah indahnya!

 Setiap langkah-langkah di penuhi dengan keazaman untuk terus maju dan cemerlang ke hadapan.Moga kami semua cemerlang bersama dan najah ala tul.Amin~

Hari ini kuliyah mula agak lewat.Dukturah Jamal masuk lambat sedikit.Seperti biasa kitab tak dapat lagi,jadi kami perlu menjadi pendengar yang teliti.Tajuk Nusus hari ini ialah Khutbah.Ia menceritakan tentang bagaimana kisah perjalanan baginda Nabi Muhammad bersama dengan Siti Khadijah.Maka,seperti kuliyah nusus yang sebelum ini,kelas kami akan riuh rendah dengan kawan arab yang bising,sibuk mahu mencurahkan pendapat sendiri sebagai peranan seorang wanita.

Biasalah,bila tiba bab nikah kahwin ni,em,pelajar arab ke wafidat ke,semuanya segar bugar,seronok agaknya bila dengar kisah perkahwinan ini.Namun,apa yang inginku katakan di sini bukanlah kisahnya di kelas Nusus,tapi di kelas Ilmu Aswat dan Tajwid.

Tatkala,Dukturah Zainab masuk kelas,kesemua pelajar sibuk berceloteh sana sini.Kami pelajar Malaysia,seperti biasa senyap membisu.Tidak berani berkata-kata meskipun dukturah itu sangat baik kerana sifat semulajadi kami yang sememangnya tidak banyak cakap apabila dalam kuliyah~hu~

Manakala pelajar arab pula,selagi dukturah tak ketuk meja,selagi itulah mereka takkan diam.Sambul menunggu dukturah mahu memulakan kuliyahnya,aku membelek buku yang baru di beli tadi.Bersebelahan aku,terdapat seorang pelajar perempuan arab.Secara kasar,aku melihat dia seorang yang kasar,berwajah masam,kelihatan bengis dan tidak mesra alam.Aku bila dah dapat orang macam ni,maka buat tak peduli je la kat dia.

Setiap kali apa yang aku buat kat sebelah dia,baca buku ke,cakap dengan Syue ke,minum air ke,tertidur ke,maka segala gerak geri aku akan  di perhatikannya dengan pandangan tajam dan ia sangat menjengkelkan aku.Aku mulai naik rimas.Rasa nak marah dan mulai rasa tak selesa.Macam nak pindah tempat duduk pun ada,tapi sabar je lah~

Kemudian,dukturah pun mulai bertanya,apakah kebaikan dan keburukan cara dia mengajar.Maka,semua pelajar arab akan mengangkat tangan berlumba-lumba mahu menjawab.Hal ini sangatlah berbeza dengan keadaan di Malysia yea.Jika di Malysia,purata pelajar yang akan menggangkat tangan hanyalah satu atau dua di dalam kelas.Hal ini sangat berbeza di Mesir.Satu keaiban bagi mereka apabila tak angkat tangan bila dukturah bertanya.Semua pelajar arab akan berlumba-lumba agar mendapat perhatian dari dukturah.

Keadaan sebaliknya buat pelajar wafidat.Perut jadi kecut.Tangan terketar-ketar nak angkat.Badan pun mulai menggigil seperti tak sedap badan.Paling kelakar,sesiapa yang berbadan kecil akan menyorok di belakang pelajar arab supaya tak kelihatan oleh dukturah~hee~Ini semua taktik pasal tidak mahu bersoal jawab dengan dukturahlah..


Tapi,pelajar arab ni pandai~Mereka takkan melepaskan wafidat begitu sahaja.Ada pelajar yang tak puas hati maka,mereka akan memandang wafidat yang berhampiran dan memaksa kita supaya memberikan idea.Aduh~nilah perkara paling aku tak suke~Di pandang dan di renung oleh mereka supaya cakap.Aku tak mahu!!! Jerit suara hatiku.


Ok.Fine.Last-last dukturah pun pandang aku.Nak tak nak aku cakp,aku tak de pape nak cakap.Hehe,ni semua budak arab tu punye pasal.Siapa suruh paksa aku cakap.Kan dah kena.Kawan arab sebelah aku nilah yang sibuk-sibuk suruh cakap,maka aku koba tak nak.Dia pun pelik,apahal la wafidat ni tak nak cakap dan merungut dengan kawan arabnya di sebelah.Tak puas hatilah tu,aku tak nak cakap.


Maka,pembelajaran pun bermula,dukturah suka cakp ammi.Memang aku tak berapa nak faham.Bukan aku je,semua wafidat Malaysia pun macam tu juge.Tapi,bukanlah hampir semua tak faham.Ade je yang faham.Kami belajar pasal Al lahnu.Em,memang berat sikit coz aku hampir melopong,macam mane ni? Nak dengar lagi,nak faham lagi,nak tulis lagi,sume aku tak dapat.Pelajar arab yang aku buruk sangka tadi pun pandang aku.Aku pun terkial-kialla mengeluarkan buku tulis dan pensil.Teragak-agak nak tulis..emmm..Nak tulis pe ni?


Tapi,pelajar arab tu tarik buku aku dan mula menulis semua yang dukturah cakap.Hati di runtun perasaan bersalah.Sampainya hatiku tadi berburuk sangka!Dah selesai,dia pun bagi balik buku aku dan bertanya paham tak? Aku mengangguk lemah.Segala perasaan bercampur baur.Serius besalah!Jahatnya hati leha berburuk sangka!Aduhai,beristighfar banyak-banyak.Maafkanku Ya AllaH.Janji tak buat lagi.


Lantas,aku mengucapkan jutaan terima kasih dan meminta maaf.Untuk pertama kalinya,dia tersenyum.Aku jadi termesra lebih pulak sampai banyak bertanya.Namanya Zeina.Mungkin ini cara dia untuk berkenalan dengan pelajar wafidat seperti aku.Memang tak di nafikan pelajar arab ni ada yang baik tapi ada juga yang nakal.Alhamdulilah.Dia antara yang terbaik  akhlak walaupun wajah biasa-biasa dan kelihatan seperti nakal.Tapi,dont judge a book by its cover! Inside iman.


Bila aku perhatikannya,aku nampak di saat waktu lapangnya,dia mengulang quran.Tak seperti aku,baca buku cerita je~Mungkian sebab itulah dia pandang aku.


Kesimpulannya,berbaik sangkalah dengan semua orang.Kita mungkin nampak manusia itu paling jahat.Tapi rupenya dialah yang paling baik dalam kalangan orang lain kerana sanggup membantu kita di saat kesusahan~Buang yang keruh,ambil yang jernih~Sayang kamu semuanya kerana Allah.Hal ini membuatkan aku dan kawan-kawan lagi bersemangat untuk belajar dengan bersungguh-sungguh! Doakan kami berjaya.Amin Ya Robb~

يَا اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا اجْتَنِبُوْا كَثِيْرًا مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ اِثْمٌ وَلاَ تَجَسَّسُوْا وَلاَيَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَاْكُلَ لَحْمَ اَخِيْهِ مَيِّتًا فَكَرِهْتُمُوْهُ وَاتَّقُوْا اللهَ اِنَّ اللهَ تَوَّابٌ رَّحِيْمٌ
 
"Hai orang-orang yang beriman!  Jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati?  Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.  Dan bertakwalah kamu kepada Allah.    Sesunguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang". AL-HUJURAAT, 49:12.

Tak baik berburuk sangka.Dikatakan oleh ustaz,dosa yang paling banyak berlaku tanpa kita sedari ialah berburuk sangka kepada sesama manusia!Maka,segeralah beristighfar apabila kita telah melakukan hal yang sedemikian.Salam perantauan buat ibuku tercinta!Doakan akak ye,Semoga tabah menghadapi hari-hari yang mendatang!





 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...