Perkataan gambaran diri kita masa hadapan.

 
Assalamualaikum, W.b.R.
Salam sejahtera ke atas semua pembaca blog.:)
Apa kaba?
Sukses?
Alhamdulilah:)
 
Nak mulakan entri dengan beberapa falsafah,
Those who are remember are condem to repeat it again.
 
Setiap perbuatan yang baik akan di balas dengan baik. Manakala setiap perbuatan yang jahat akan di balas dengan yang setimpal dengannya juga.
Kita adalah apa yang minda kita fikirkan,gambarkan,apa yanag mulut kita tuturkan.
 
Seseorang itu akan di nilai berdasarkan label pemikirannya.
Orang yang banyak berfikir ialah orang yang selalu mengingati mati.
 
Orang yang berjiwa besar ialah yang selalu memikirkan tentang Visi dan Misi. Manakala orang yang berjiwa kecil ialah orang yang selalu bercakap tentang diri dan kelemahan orang lain tanpa mahu memperbaikinya..
Remaja Hari ini pemimpin masa hadapan!
 
Hati alaha raja,manakala anggota yang lain adalah orang suruhan.Baik lah rajanya,maka baiklah rakyatnya.
Sesungguhnya disetiap kesukaran akan ada kesenangan.
 
Sesungguhnya,Allah telah melapang untuk kamu semua dada yang cukup tenang.
Be the BEST,let ALLAH do the REST:)
 
Alhamdulilah, masa yang berbaki di sini,dimanfaatkan sebaik mungkin. Hal ini kerana, jika kita gagal mengurus masa maka masa tidak mengajar kita mengurusnya,tapi masa kan mengatakan bahawa kita telah mensia-siakannya dan berllu pergi meninggalakan kita. Jadi,bertanggungjawablah dengan masa yang kita peroleh selama 24 jam.Insyaallah.
Alhamdulilah,jutaan tahniah dan syabas keatas penubuhan syarikat Akademi Sukses Consultancy And TRaining.Akhirnya pada tanggal 18 Ogos 2011, iaa telah berdaftar menjadi sebuah syarikat motivasi.Tahniah kepada Cikgu MOhammad,Guru Sukses,dan Saudari Asri, serta rangkaian rakan kerja yang telah berjata merealisasikan mimpi2 merka selama ini.
 
This day nak kongsi sesuatu.Sesuatu yang PENTING dan BERMAKNA.Ini ialah ilmu yang saya peroleh semasa mengikuti kursus motivasi anjuran pihak MAINS.
Nabi kita, Muhammad S.A.W,bersabda, sampaikanlah daripadaku walau satu ayat..Hal ini sangat menunjukkan betapa pentingnya kita berkongsi ilmu, memahami, beramal dan menyebarkan kepada orang lain. Insyaallah

Straight Forward, menerusi falsafah yang berjela-jela yang saya katakan pada permulaan entri tadi apa yang anda faham? Fikir-fikirkan,then kaitkan dengan pe yang  saya katakan..

Kita adalah apa yang kita fikirkan.Anda tahu mengapa saya katakan begini..Sebenarnya ini bukan ayat saya tetapi saya pinjam dari AL-QURAN. Firman ALLAH, dalam kitabnya,
Kamu akan menjadi seperti pe yang kamu katakan..Maf sangat saya terlupa menyalinnya ayat berapa dari surah mana..:(

Namun pun begitu,hal ini jelas,segala perkataan yang kita tuturkan akan menjadi makbul apabila kita selalu cakap dan ulang dalam kehidupan seharian.Sebagai contoh, Saya yakin saya akan menjadi seorang ahli motovator yang terkenal pada tahun 2014,insyaallah.amin. Insyaallah, kata2 adalah satu doa.

Perlu di ingat ya! Allah akan memakbulkan kata-kata hambaNya MENGIKUT syak hambaNya. (INDI ABDI ZHON) Ingat tak hadis qudsi ini..Justeru, jika saya memikirkan saya akan berjaya dengan lulus cemerlang selama 4 tahun dan pulang ke Malaysia membawa ijazah Sarjana Muda Kesusasteraaan Arab,Insyaallah.Maka, hal itu tidak mustahil,tetapi fikirkan jika anda selalu memikirkan anda selalu memikirkan anda akan gagal,ulang pekse di Mesir, Nauzubillahiminzalik. Maka, itu jugalah akan terjadi. U are what u think!

Bukankah selama ini ada di nyanyikan lagu engkaulah apa yang engkau fikirkan!:) Kita manusia memang diciptakan tidakl sempurna, banyak kekurangan dan kelemahan. Tapi taidak salah kan kita hidup di dunia ini dan selalu membayangkan yag positif dan baik-baik sahaja? Itu menjadi suatu kesalahan ke?TIDAK! Orang yang berjiwa kuat dan tabah ialah orang yang selalu berfikiran POSITIF.

Pesan Abu Faiz lagi,setiap kali kita menulis mission statement, sebagai contoh, Saya mahu menjadi pelajar terbaik dalm bidang bahasa Arab di MESIR.aMIN, insyaallah.  Kita tidak boleh menyebut perkataan siir iaiti perkataan.TAK NAK,JANGAN,BUKAN!

SEBAGAI CONTOH SEBUTKAN MISSION STATEMENT YANG POSITIF MACAM SAYA SEBUTKAN TADI.

Ini contoh perkataan yang menggunakan tiga kalimah sihir tadi, yang mana kita memang selalu sebut, Saya tak mahu gagal dalam pekse:( lagi, Saya tak nak menjadi boros.  Saya tak nak kuat tido..etc..bla..bla..bla...hehehehe,okey, sekarang buang kan perkataan tak nak,dan tak mahu..pe yang kita nampak? Boros dan tido kan?

Ingat minda kita cepat merakam peristiwa dan cepat membayangkannya.jadi, minda akan membayangkan kita boros dan kuat tido apabila kita menggunakan perkataan tak nak,tak mahu, bukan.So, buangkan segala statement negatif dan bina kembali statement positif:)

Selain itu juga,kami juga diajar cara bagaimana untuk mempertahankan diri apabila orang len memiliki statement negatif yang ingin di tujukan kepada kita. Sebagai contah, kau ni anak yang jahatlah...Maka kita yang mendengarnya, harus cepat2 menepis untuk mengelak daripada menjadi seperti ne yang orang itu tuturkan dengan menyebut, Nauzubillahi min zalik:)

Mudah kan? Islam itu mudah.Oleh itu,jangan menyusahkan.

 Cukup sekadar di sini:) Okey, BUKTIKAN KESYUKURAN DENGAN KESUNGGUHAN!

Menuntut ilmu biarlah sampai ke negeri China:)
Alang-alang menyeluk pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan.

Moga bermanfaat:)
 

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...