Bukan semua yang disukai memberikan kesukaan akhirnya


Di sebuah perkampungan terpencil di India,tanaman dan harta benda penduduknya sering dirosakkan oleh monyet-monyet liar. Mereka perlu membanteras monyet liar agar tidak bermaharajalela.

Untuk menangkap haiwan separa pintar ini bukanlah tugas yang mudah. Namun,setelah membuat penelitian mendalam,mereka menggunakan satu kaedah unik dan berkesan.
 
 Mereka membuat sebuah kotak kayu lalu dipakukan ke lantai. Di bahagian atas kotak tersebut dibuatkan lubang kecil sebesar ukuran tangan monyet.Lubang itu hanya boleh dimasuki lubang kecil sebesar ukuran tangan monyet.Lubang itu hanya boleh dimasuki ketika jari-jari tangan dikuncupkan.Di dalam kotak itu diletakkan makanan. Setelah siap,kotak itu dibiarkan.




Monyet-monyet pun datang.Mereka pun menghulurkan tangan kedalam lubang tersebut untuk mengambil makanan.


Makanan digenggam dan ditarik keluar.Apa yang berlaku ialah tangan mereka tersekat kerana mereka sedang menggenggam makanan dan tak dapat memboloskan tangan dari kotak tersebut.





Pada saat inilah ketika sedang terkial-kial,penduduk kampung datang menyerbu dengan kayu keras. Mereka memukul dengan kuat monyet-monyet malang itu sehingga remuk tengkorak.Luka pada tubuh monyet sangat dalam dan darah terpercik di serata tempat.Jeritan dan raungan ialah bahasa kesakitan yang tidak dapat digambarkan.


Yang hairannya,walaupun monyet-monyet itu dipukul dan menanggung kesakitan yang tidak terperi sakitnya,monyet-monyet tersebut masih menggenggam makanan dengan kuat dan tidak mahu melepaskannya.Tangan terus terlekat pada kotak dan monyet terus dipukul sehingga mati.Cerita ini sangat menyayat hati.


Kesukaan dan keghairahan kepada makanan menyebabkan monyet tidak boleh melepaskan makanan itu walaupun sebentar untuk lari menyelamatkan diri.Kesukaan dan keghairahan itu sebenarnya yang membunuh mereka!

Namun pun demikian,hal yang sama berlaku kepada manusia yang mendakwa pintar.Begitu banyak pengalaman dalam hidup ini memberikan isyarat dan mesej yang jelas,bahawa ada perkara yang disukai dalam hidup ini tetapi ia membawa kepada kemusnahan dan kehancuran.

Manusia malangnya tidak mahu melepaskan seperti perangai monyet yang tak mahu melepaskan makanan meskipun diancam bahaya. Sebaliknya mereka terus menerus membuat,mengulang-ngulang kesalahan,merasai kesan serta akibat bersama kesakitan dan menderitainya sampailah saat hancur binasa.

Ingat,tak semestinya perkara yang kita suka,natijahnya akan memberikan kebaikan dan kegembiraan pada akhirnya.


Be the BEST,n u will get BEST ONE:)

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...